Jake Paul protiv Anthonyja Joshue - već sada komercijalni nokaut
Jake Paul - nekada dečja zvezda, a danas jedna od najkomentarisnijih sportskih ličnosti na svetu - staje naspram šampiona koji je i dalje na vrhuncu: Anthonyja Joshue. Ovo je Paulov prvi ozbiljan okršaj sa aktivnom svetskom elitom iz tradicionalnog boksa. Da li je to sportski pametno, prepuštam trenerima i lekarima. Strateški, međutim, ovo deluje kao logičan nastavak ako pogledamo razvoj poslednjih godina.
Od vlog kamere do punog stadiona
Paul je karijeru počeo kao glumac na Disney Channel-u, a zatim je preko Vine-a i YouTube-a postao globalni fenomen. Ono što se često otpisivalo kao čista zabava, ispostavilo se kao pažljivo građen projekat. Paul nije izgradio samo publiku - izgradio je temelj. Kroz Most Valuable Promotions pokrenuo je promotorsku boks organizaciju, investirao u platformu za sportsko klađenje Betr i korak po korak se pozicionirao kao sportista.
Pobede nad Tyronom Woodleyjem i Andersonom Silvom donele su mu sportsku kredibilnost, bez gubitka zabavne vrednosti. Kod nas ga mnogi znaju i kao partnera Jutte Leerdam. Ali ovo nije kolumna o šoubiznisu - pa to sada ostavljamo po strani.
Šablon boks šampiona
Anthony Joshua predstavlja potpuno drugačiji sistem. Osvojio je olimpijsko zlato, uzeo više svetskih titula i punio stadione sa 90.000 navijača u Ujedinjenom Kraljevstvu. Njegova karijera je godinama počivala na pay-per-view mečevima preko Sky Sports-a. Kasnije je prešao na DAZN, striming platformu za sport uživo. Sponzorski ugovori sa brendovima kao što su Under Armour i Beats zaokružili su njegov profil.
Susret Joshue i Paula kristalno jasno pokazuje kako se klasični boks svet sudara sa modernom sportskom kulturom u kojoj vidljivost i priča igraju ogromnu ulogu.
Netflix u ringu
Decenijama je boks počivao na pay-per-view modelu. Navijači su plaćali između 30 i 80 dolara po meču, a Joshua je u najvećim večerima donosio milione kupovina preko Sky Sports Box Office-a i DAZN-a. Taj sistem je dugo funkcionisao, ali publika je postajala sve starija i sve manja.
Ovaj meč više nije pay-per-view - strimuje se globalno na Netflix-u. Netflix ima preko 260 miliona pretplatnika i sve više ulaže u sport uživo. Prethodni meč Jakea Paula i Mikea Tysona navodno je gledalo više od 108 miliona naloga. To je doseg koji klasični pay-per-view model više ne može da dostigne. Vrednost više nije u pojedinačnoj kupovini, već u dosegu, vremenu gledanja, pretplatama i vezivanju korisnika za platformu.
Za Netflix ovo nije samo borba - već alat u većoj strategiji sadržaja u kojoj se sport, zabava i pretplate spajaju.
Novac govori
Iznosi oko ovog meča pokazuju koliko je projekat ogroman. Međunarodni mediji procenjuju ukupnu zaradu na oko 180 miliona dolara, približno ravnomerno podeljenu između oba borca. Za Jakea Paula to bi bio finansijski najveći meč do sada, a za Joshuu spada u sam vrh njegovih najplaćenijih nastupa.
Uz to dolaze sponzori, merch, prava na sadržaj i globalni distributivni dogovori. Takođe se navodi da je Netflix platio značajnu odštetu DAZN-u kako bi Joshua izašao iz ekskluzivnog ugovora. Iza kulisa je više strana - svaka sa svojim planovima i prioritetima. Tako ova borba postaje projekat u kome se ne razmenjuju samo udarci, već i strateški potezi.
Važnost priče
Ono što ovde gledamo uklapa se u širi trend u sportu: pomeranje fokusa sa samih rezultata na priču i doživljaj. U biciklizmu se to vidi kroz Tour de Tietema, u fudbalu kroz Kings League, a u SAD kroz Savannah Bananas koji pune stadione miksom bejzbola i šoua. Ličnost i format sve češće određuju koliko velika postaje publika. Jake Paul to razume kao malo ko. On nije samo bokser - već neko ko je svesno izgradio svoju priču.
Završna runda
Možeš misliti svašta o Jakeu Paulu, ali jedno je sigurno: sam se probio do ove pozornice. Ko će pobediti u ringu biće tema statistike i rasprava. Pravo pitanje je šta dolazi posle. Da li će ovaj model dobiti nastavak i u drugim sportovima? Da li ćemo viđati više sportista koji ne treniraju samo za titule, već i grade sopstvenu distribuciju, sopstvenu publiku i sopstvenu priču? I možda je baš to pravi komercijalni nokaut koji se ovde zadaje.
Pogledaj (konferencija za medije)
Izvor: Sportnieuws.nl (prevod)